- 开放数据和透明度
- 开放政府
乌雷亚·罗德里格斯 (Àurea Rodríguez) 为第七届电子管理和开放政府研究生项目揭幕
e-TRAM服务 出生于 2004 旨在提供技术和管理解决方案,以便行政部门可以为公民提供免费的电子处理服务,从而避免前往客户服务办公室,同时提高行政部门的数字化水平。 此外,具有较短的实施过程和充分的法律和安全保障。
D’aleshores ençà el servei ha evolucionat molt, i actualment, en la seva versió 2.0, es troba disponible a més de 1.000 ens del sector públic català, sobre un catàleg estàndard de 60 formularis diferents que han suposat, per exemple per l’any 2.023 que la ciutadania i empreses superessin els 835K tràmits realitzats.
El servei ofereix un catàleg d’una seixantena de tràmits. Tots ells inclouen una fitxa de tràmit (personalitzable per l’ens), i un formulari comú.
Vinculat al foment de la comunicació clara i el llenguatge planer és en l’àmbit dels formularis de tramitació on actualment estem dedicant els majors esforços, doncs creiem que si millorem uns formularis comuns, fent-los fem més atractius, senzills, usables i clars, aquest fet redundarà cap a una tramitació electrònica més efectiva.
Per a explicar els treballs associats a llenguatge planer i comunicació clara que hem portat a terme a l’e-TRAM, ens focalitzarem als darrers 2 anys, ja amb la versió e-TRAM 2.0 disponible i plenament funcional a partir de la migració del servei del passat gener de 2023.
2022-2023
L’any 2022 fou l’any de migració del servei a la seva nova versió, 电车2.0, que va culminar a gener de 2023, on tots els ens van passar a disposar d’un servei més modern, àgil, robust i responsiu.
Globalment l’电车2.0 为公民提供 更简单、更快、更实用的处理模型,与所有响应元素,以促进 从移动设备处理.
Imatge 1: exemple de pantalles del catàleg de tràmits en format responsiu.
Amb e-TRAM 2.0 tot es pot fer des del mòbil mitjançant webs responsives i accessibles, amb un alt nivell d’usabilitat. El disseny segueix la línia creativa dels portals de seu electrònica i de transparència, i destaca també el fet que utilitza com a carpeta ciutadana la solució “El meu espai”, una carpeta ciutadana interadministrativa amb visió integrada de les diferents administracions.
I on hem impulsat el llenguatge planer i la comunicació clara ?
Començant per la fitxa del tràmit que amb un desplegament dels principals camps, permet ràpidament passar a “l’acció” (botó “comença”), però sempre amb la possibilitat de disposar d’una àmplia fitxa del tràmit, totalment editable per part de cada ens.
A nivell dels formularis, s’ha minimitzat l’ús de dades supèrflues (principi de minimització de dades en el disseny), s’han incorporat textos d’ajuda per a la interpretació dels camps, i s’ha aplicar tot en un entorn responsiu, per tant una millora substancial respecte les pantalles de tramitació de la versió antiga.
El treball per a definir els tràmits més utilitzats (instància genèrica, queixa i suggeriment i volants de padró), s’ha gestat amb la participació directa de la ciutadania. A partir de visites a una oficina d’atenció ciutadana, i sobre un prototip del servei, es va establir 反馈 amb la ciutadania que entrava o sortia a tramitar a l’ajuntament per a veure les reaccions, i realitza millores al disseny. Finalment es manté un entorn de recollida de propostes de millora, tant ciutadanes, com de personal de l’administració.
L’any 2024 ha servit per avançar en nous tràmit amb el principi de llenguatge proper en la seva gènesi. Un bon exemple és el nou tràmit “Canvi de compte bancari per a persones creditores”, que ens ajuda a resoldre un impacteimportant a les organitzacions, la possibilitat de frau per suplantació. En aquest cas amb un disseny molt pensant per a dotar el formulari d’una comunicació clara, des del títol al contingut dels camps del formulari.
Aquest 2024 també s’ha avançat en incorporar ajustos a tràmits d’obres. Són tràmits molt tècnics, i s’està treballant per a refer-los des de l’òptica de la minimització de dades i la comprensió. També s’ha obert la possibilitat que els ens puguin crear els seus propis formularis. Aquest element és rellevant perquè permetrà als ens allà on tinguin necessitat, acostar encara més els tràmits a les necessitats de la seva ciutadania, també en aspectes de comunicació clara i llenguatge planer.
Finalment, indicar que durant els propers mesos l’e-TRAM seguirà millorant en els tràmits disponibles, també a nivell d’arquitectura tecnològica, fet que ens permetrà repensar el model de disseny i fer-ho encara més adaptat als nous serveis AOC. Tot, acompanyat de potencials millores que ens pot aportar la AI, en la línia d’avaluar la possibilitat d’incorporar cercadors (xatbots intel·ligents), o solucions que ens puguin ajudar a fer més àgil la tramitació.
Esperem que amb totes aquestes tasques previstes, l’e-TRAM pugui millorar substancialment en tots els aspectes associats amb usabilitat, accessibilitat i sobretot comunicació clara.