- Administració oberta
- Govern obert
- Tramitació electrònica
El llenguatge planer i la comunicació clara als serveis digitals que ofereix l’AOC: els casos del portal de transparència i l’e-TRAM
El novembre passat es va dur a terme un taller per revisar i millorar l’Índex de Maduresa Digital (IMD), amb la participació de representants d’ajuntaments i diputacions. Com a resultat del taller, s’han identificat nous indicadors rellevants que s’incorporaran gradualment a l’IMD. En l’edició del 2023, l’índex ja compta amb dos indicadors nous, que avaluen les actuacions administratives automatitzades i el rendiment de comptes.
El taller tenia com a principal objectiu abordar la necessitat d’adaptar l’IMD als canvis en el panorama tecnològic i les expectatives de la ciutadania. Per això, es van establir diversos objectius específics, incloent-hi la revisió dels indicadors actuals i la identificació i priorització de nous indicadors rellevants.
Al mateix temps, es buscava fomentar la participació activa dels representants dels ajuntaments i les diputacions per garantir una perspectiva àmplia i equilibrada en el procés de millora de l’IMD. Aquest enfocament permet assegurar una comprensió compartida dels reptes i oportunitats en l’àmbit de la transformació digital de les entitats local.
Els resultats del taller van ser encoratjadors i significatius. Els participants van revisar cada dimensió de l’IMD i van prioritzar nous indicadors clau que reflecteixen la maduresa digital de les administracions locals. A més a més, es tracta d’indicadors que avaluen l’impacte, com ara la satisfacció ciutadana i la millora de l’eficiència. L’avaluació de l’impacte és més profunda que simplement mesurar resultats; ens proporciona una comprensió de què és el que realment canvia i com aquest canvi afecta a la ciutadania, les pròpies administracions i la societat en general.
Després d’analitzar totes les aportacions, des de l’AOC s’han concretat una llista d’indicadors que considerem viables per incorporar gradualment a l’IMD en properes edicions. Són indicadors pels quals existeix una font de dades pública, es disposa de dades per a tots els ens i és factible automatitzar l’obtenció d’aquestes dades:
Actuacions Administratives Automatitzades
Quan parlem d’actuacions administratives automatitzades ens referim a l’automatització del procediment administratiu. Aquesta automatització té un impacte significatiu en l’eficiència, ja que comporta estalvis de temps i recursos, així com una disminució d’errors. A més a més, repercuteix en la satisfacció dels treballadors ja que els allibera de tasques manuals i poden dedicar-se a feines més qualificades i de major valor afegit.
En cas de fer servir les actuacions administratives automatitzades, cal regular una sèrie de qüestions (com ara, quin serà l’òrgan competent responsable a l’efecte d’impugnació o els supòsits d’utilització dels segells electrònics o CSV) i publicar en la seu electrònica de l’entitat una relació actualitzada de les actuacions administratives automatitzades vinculades als serveis, els procediments i els tràmits.
En l’edició actual de l’IMD, hem incorporat un indicador que avalua si l’entitat ha publicat una norma que regula les actuacions administratives automatitzades. Com a font d’informació utilitzem el Cercador d’Informació i Documentació Oficials (CIDO) de la Diputació de Barcelona i les dades proporcionades per les entitats durant el període d’esmenes.
Rendiment de comptes
Les entitats locals tenen l’obligació de retre comptes de les seves operacions a la Sindicatura de Comptes anualment, abans del 15 d’octubre de l’any següent al tancament de l’exercici. La Sindicatura de Comptes pot efectuar un doble control sobre els comptes municipals: un control de la gestió, amb l’objectiu de suggerir millors pràctiques per una gestió més eficient, i un control de legalitat, amb l’objectiu de detectar i denunciar pràctiques il·legals.
L’enviament dels comptes és un exercici de transparència pública dels balanços de les entitats locals i de la gestió realitzada en els aspectes econòmics, financer, patrimonial i pressupostari. No obstant això, en l’últim informe publicat per la Sindicatura de Comptes, es va evidenciar que el 27% dels municipis catalans van incomplir els terminis per a la presentació dels seus comptes i, que dels que ho van fer, un 84,45% dels casos mostraven deficiències que la Sindicatura va requerir esmenar.
El nou indicador Rendiment de comptes avalua si les entitats locals compleixen amb l’obligació d’enviar els seus comptes dins del termini establert. Les dades s’obtenen de la pàgina web de la pròpia Sindicatura de Comptes.
La puntuació de l’IMD s’utilitza per atorgar els Reconeixements Administració Oberta. Podeu consultar tots els indicadors, incloent els indicadors Actuacions Administratives Automatitzades i Rendiment de comptes en l’informe de dades pel càlcul de l’Índex de Maduresa Digital 2023.