- Govern obert
- Tramitació electrònica
El llenguatge planer i la comunicació clara a l’e-TRAM: què hem fet i cap on anem
El portal de transparència és una solució estàndard al territori amb més de 1280 portals disponibles, usada intensament al món local. És un referent d’ús per al 95% d’ajuntaments de Catalunya.
El portal és el resultat d’un projecte de col·laboració interadministrativa a Catalunya que s’engloba dins la Xarxa De Governs Oberts de Catalunya.
Període 2015-2017
L’any 2015 es va posar disposició del món local una primera versió del portal de transparència per ajudar als ens a complir amb les obligacions de la llei 19/14 de transparència.
Aquest portal inicial disposava d’ítems estàndards com per exemple: pressupostos, actes de ple i convocatòries de personal. Els dos primers anys van ser de consolidació del servei, es van analitzar les automatitzacions i es va desplegar al territori.
L’any 2017 es va realitzar un primer projecte de llenguatge clar i d’automatització de dades. Es van revisar les descripcions dels ítems de transparència per redactar-les des de l’òptica del llenguatge planer. Un exemple d’aquesta revisió és la descripció associada a l’ítem “Cartipàs: organització política”.
Imatge 1: detall de l’ítem “Cartipàs: organització política” amb la breu descripció
Període 2018-2020
Entre 2018 i 2019 es va treballar en l’automatització de les dades en origen per fomentar de manera senzilla la publicitat activa, així com l’actualització dels portals. Es va avançar, per exemple, en una primera automatització de dades associades a la contractació pública, als convenis de col·laboració o a les subvencions i ajuts.
L’any 2020 es van desplegar dos nous mòduls en aspectes d’organització política, i indicadors econòmics dels ajuntaments, àmbits molt consultats per la ciutadania.
Imatge 2: detall de la portada d’un portal de transparència usant el mòdul d’organització política
Imatge 3: mostra d’un cartipàs municipal usant el mòdul d’organització política, amb el detall d’un alt càrrec
Pel que fa als indicadors econòmics s’han aplicat millores per presentar les dades de manera més clara, actualitzades i amb comparativa territorial:
Imatge 4: exemple de detall dels indicadors econòmics disponibles per un ens des de 2020. Només cal activar la visualització des de l’entorn d’edició.
El mòdul d’organització política i els indicadors econòmics mostren ara les dades de manera més clara, completa, visual i estandarditzada.
Període 2021- 2023
Els primers dos anys després de la sortida dels nous mòduls (2021 i 2022) van passar especialment per als treballs de consolidació dels mateixos, així com cerca de noves automatitzacions en origen. Paral·lelament es van treballar aspectes associats a la protecció de dades i a la permanència de les dades automàtiques als portals.
L’any 2023 es va avançar en millores de llenguatge clar, orientat sobretot a millores d’ítems del portal, fent-los més clars, comprensibles, amb gràfics dinàmics i dades automàtiques, per potenciar-ne l’actualització.
Es van publicar noves gràfiques dinàmiques associades a contractació, subvencions o convenis de col·laboració que van permetre substituir taules tipus “excel” per figures.
Imatge 5: exemple de detall del contractes històrics disponibles per un ens en format gràfic dinàmic
Durant l’any 2024 el llenguatge planer s’ha convertit en un element cabdal. Estem analitzant els diferents ítems de transparència per fer-los més clars i més propers i hem iniciat l’estudi dels grups d’ítems més visitats per la ciutadania.
Per exemple, en el tractament, ens adrecem en segona persona del singular: genera una sensació de més proximitat i el llenguatge és més directe i inequívoc. Pel que fa als títols, estem treballant en fer-los més concrets: aquest ha de permetre una visió àmplia que redueixi la distància amb l’usuari, qui decidirà fins on vol aprofundir i el grau de complexitat que necessita. Veiem important anar del genèric al detall i d’allò interpretable a allò unívoc.
Per a l’ítem “Alts càrrecs, personal directiu i càrrecs eventuals” els treballs proposen escurçar el títol a “Càrrecs i personal directiu” i donar més información en la descripció. Parlar d’alts càrrecs o càrrecs eventuals introdueix terminologia i conceptes que són habituals en el context administratiu però poc interioritzats per l’usuari general. Per contra, parlar de càrrecs i personal directiu permet traslladar els conceptes de qualsevol tipus d’empresa o organització a entorns molt més transversals, aplicables al context laboral genèric i interioritzats per la població en general.
Totes aquestes propostes de millora sobre ítems existents es traslladaran durant el primer trimestre de 2025 al grup de treball de transparència de la Xarxa de governs Oberts de Catalunya, per poder-les debatre i implementar-les en cas que hi hagi consens.
Aquestes modificacions ens permetrà millorar el portal des d’una òptica del disseny, el llenguatge planer i la comunicació clara vers la ciutadania.