- Dades Obertes i Transparència
- Govern obert
El llenguatge planer i la comunicació clara al portal de transparència: què hem fet i cap on anem
A partir del dimecres 22 de novembre està previst incorporar diferents millores funcionals i correctius a l’entorn del portal de que l’AOC ofereix en col·laboració amb la Xarxa de Governs Oberts de Catalunya.
En aquesta actualització la novetat més interessant està relacionada amb el foment de visualitzacions gràfiques en ítems de contractació, o de convenis de col·laboració, que potencien molt la vessant de “llenguatge planer” del portal, fent-lo més atractiu i clar per a la ciutadania. Ara bé… més enllà de les visualitzacions, també hem avançat en el foment del llenguatge inclusiu, nous ítems com el verificador de CSV, o diversos correctius que a continuació passem a detallar. Comencem:
En aquesta actualització s’han desenvolupat noves visualitzacions per a dos ítems clau:
Ara aquests ítems incorporen una nova gràfica per a visualitzar les dades basades amb la informació existent en el primer cas de la Plataforma de Serveis de Contractació Pública (PSCP), i del Registre Públic de Contractes pels contractes menors. Ambdues gràfiques són interactives i segueixen els nous formats de disseny gràfic de l’AOC, que anirem implementant progressivament. A continuació us en mostrem algunes imatges:
Figura 1: mostra de les visualitzacions desenvolupades a partir dades públiques de la PSCP per a l’ítem de “Relació de contractes adjudicats (històric)”.
Figura 2: mostra de les visualitzacions desenvolupades a partir dades públiques del RPC per a l’ítem de “Relació de contractes menors (històric)”.
A les gràfiques destaca especialment la possibilitat de fer filtres i cerques, però sobretot es mostren les taules amb dades en un format molt ben estructurat que faciliten la consulta de la ciutadania. Exemples de detall de taules de dades:
Figures 3 i 4: mostra de les taules de dades associades a contractació pública a partir de les dades públiques i obertes que es publiquen des de la PSCP.
Tenint en compte que les gràfiques s’han construït a partir de la informació que ja es troba en dades obertes (font automàtica de dades obertes origen PSCP, o RPC), aquells ens que actualment ja tinguin alguna de les dues taules actuals visibles als dos ítems, es substituirà la taula actual per aquesta nova visualització que inclou tant les dades, com el nou entorn gràfic (pràctic, complert i més senzill de consultar per a la ciutadania). Tanmateix, i com en qualsevol ítem del portal de transparència, l’editor del portal de cada té la opció de modificar-ne la visibilitat (activant o desactivant si és el cas).
L’equip d’Infoparticipa ha col·laborat en la definició d’aquestes visualitzacions i de fet han incorporat la següent recomanació per a l’indicador Infoparticipa 31 associat a contractació pública segons la seva guia d’avaluació 2023:
“Per validar aquest indicador es requerirà un visualitzador dels contractes, consultable amb gràfics i amb una representació senzilla, tant de les licitacions com de les empreses i/o persones adjudicatàries.”
En aquest sentit, l’activació d’aquestes gràfiques és doncs un element que afavoreix la validació de l’indicador 31 d’Infoparticipa. Més informació a la Guia per avaluar 2023 (edició 12) d’Infoparticipa.
Seguint amb el model iniciat amb les millores als ítems de contractació, l’ítem de “Convenis de col·laboració i cooperació” també incorpora una nova gràfica per a visualitzar les dades basada, en aquest cas, amb la informació pública disponible del “Registre de convenis de col·laboració i cooperació” del Departament de Presidència.
Figures 5: mostra de les noves visualitzacions associades a convenis de col·laboració a partir de dades públiques del RPC.
En el cas dels convenis de col·laboració també hi ha una taula detallada que mostra totes les dades, usable i complerta:
Figura 6: mostra del detall de dades origen RPC. Permet desplegar més detall o accedir al conveni original.
En aquest cas, i com que la oferta automatitzada de l’ítem es basa actualment únicament amb una redirecció al cercador del Registre de Convenis del Departament de Presidència, haurà de ser l’editor del portal de l’ens qui l’activi. Ara bé, és ben senzill, només cal entrar a l’ítem, desactivar la redirecció existent, i activar la visualització de la nova visualització per defecte tal i com es mostra a la següent pantalla:
Figura 7: mostra de la pantalla on cal accedir per activar la visualització.
A partir de novembre de 2023 s’ofereix un nou ítem associat a la Verificació de documents amb CSV. Aquest ítem per defecte us apareixerà amagat, i caldrà accedir-hi per a activar-lo. L’ítem es localitza a:
Figura 8: mostra del nou ítem “Verificació de documents mitjançant Codi Segur de Verificació (CSV)”
Funcionalment aquest ítem permet accedir a l’eina que disposa l’AOC per realitzar la verificació de documents a través del Codi Segur de Verificació, per exemple per al rebut e-TRAM.
Aquest és un ítem que per defecte estarà ocult, però l’editor del portal el pot activar. També el pot editar i fer-se el “text a mida” per exemple informant altres solucions i /o enllaços propis de verificació si s’escau. En qualsevol cas es recomana activar-lo, i fer a la seu electrònica apunti també a aquest ítem.
S’ha millorat el llenguatge (per a fer-lo més inclusiu o entenedor) en els següents ítems:
S’ha canviat el format desplegable a format taula. A més a més ara s’ofereix una ordenació per defecte per “Data d’inici de la sessió”, i els usuaris podran buscar amb més agilitat el contingut o ordenar segons necessitats.
S’ha incorporat un nou camp amb el títol “Breu descripció” per l’entrada de dades. Aquesta millora serà útil per donar una breu informació de cada entrada.
S’ha actualitzat el nom de l’ítem i les imatges per les actuals, a més de millorar el seu contingut amb una millor explicació.
Aquest ítem ara inclou noves columnes informatives amb més estats associats a l’estat comptable de les factures. Recordeu que per a tenir disponible l’ítem de registre de factures, requereix fer una petició pel canal de suport i us n’activarem la visualització de la taula al portal.
Està previst que les tasques de desplegament d’aquesta nova versió comencin a partir de les 21h de dimarts 21 de novembre, i s’acabin al voltant de les 10h del matí de dimecres 22 de novembre amb el desplegament finalitzat. És possible que durant aquest període de temps, i degut als treballs tècnics, es puguin produir talls de servei de caràcter puntual, disculpeu les molèsties que aquest desplegament us puguin ocasionar.
Recordeu que en el moment que fem el desplegament tots aquests canvis i millores els podreu també trobar a l’espai habilitat de “novetats de transparència” del propi entorn edició del portal.