- Administració oberta
- Notificació electrònica
El web e-NOTUM obté la certificació d’accessibilitat
Al 2022, els ajuntaments, consells comarcals i diputacions han pagat als proveïdors a 49 dies de mitjana. És una excel·lent dada que deixa enrere altres èpoques on algunes administracions públiques eren males pagadores. Ara, el sector públic abona les factures més ràpidament que el sector privat, concretament 35 dies abans, gairebé en la meitat del temps. Segons l’informe de la Confederación Española de la Pequeña y Mediana Empresa (CEPYME), les empreses paguen, de mitjana, en 84 dies.
Aquest excel·lent resultat a l’Administració local s’ha aconseguit gràcies a l’obligació de la factura electrònica i la digitalització que agilitza tot el procés intern. I, sobretot, a les polítiques de liquidesa i de control dels terminis que va promoure la Comissió Europea arran de la crisi econòmica del 2008.
La transformació digital de l ‘Administració té com objectiu últim millorar la vida de les persones. En aquest cas, millorar la vida de les empreses garantint el seu finançament i, per tant, la seva activitat econòmica.
Les deu administracions públiques locals que paguen més ràpidament són:
Dies | |
Ajuntament de Viladasens | 10 |
Ajuntament d’Urús | 10 |
Ajuntament de Celrà | 11 |
Ajuntament de Fontanals de Cerdanya | 11 |
Ajuntament de Toses | 14 |
Ajuntament de Guixers | 14 |
Ajuntament de Foixà | 14 |
Ajuntament d’Esponellà | 15 |
Ajuntament de Riner | 16 |
Ajuntament de Castellví de Rosanes | 16 |
Podeu consultar l’informe complet en aquest document:
A més, el termini de pagament de les administracions locals està millorant any rera any des del 2016. En aquest periode s’ha reduït en 26 dies, que implica una retallada del 35% del temps.
Pel que fa a l’AOC, hem pagat a 13 dies als proveïdors al 2022. És una reducció de 30% del temps respecte al 2021 que vam pagar 19 dies. L’AOC gestiona totes les factures amb un procés completament digital: registre d’entrada, comptabilització, portasignatures, aprovació, signatura i comunicació del canvi d’estat.
El termini de pagament l’hem calculat a partir de la informació de les factures que gestiona el servei e-FACT de l’AOC, que té informació detallada i rigorosa de la data de registre d’entrada i de la data de pagament. Per fer aquest càlcul, no hem fet servir el concepte legal del “periode mig de pagament” que informen els interventors municipals atès que té diversos sistemes de càlcul que no són tan entenedors per les empreses. En tot cas, les dades comunicades pels interventors són, en criteri general, millors que les presentem en aquest estudi perquè, per exemple, compten el termini des de la data d’aprovació de la factura (no des de la data de registre) i hi pot haver un decalatge de fins a trenta dies.
En el càlcul no s’ha inclòs les administracions que tenen dades amb una baixa qualitat, bàsicament perquè no actualitzen de forma automàtica l’estat dels pagaments des de la comptabilitat a e-FACT.
El servei e-FACT va començar a caminar el 2011 gestionant 4.000 factures. Al 2022. ha gestionat 4.3 milions de factures, de 1.700 ens públics i 80.000 empreses, generant un estalvi de més de 47M €.