- Administració oberta
Es posa en marxa l’Observatori de l’Administració Digital de la Generalitat de Catalunya
El Síndic de Greuges ha alertat sobre la consolidació de dos nivells pel que fa al compliment de les obligacions en termes de publicitat activa: les administracions més grans les segueixen de manera “gairebé total”, mentre que les locals ho fan més limitadament. “Podríem dir que superar aquesta divisió és el principal repte del sistema de transparència a Catalunya”, afirmen des del síndic de greuges.
Aquesta és una de les principals conclusions de l’Informe anual sobre transparència, accés a la informació pública i bon govern, corresponent a l’any 2022, que la síndica de greuges de Catalunya, Esther Giménez- Salinas, ha presentat al Parlament.
Pel que fa a la informació pública, l’informe assenyala que prop del 20% de les sol·licituds d’accés a informació pública queden sense resposta per part de les administracions. D’acord amb la prova com a ciutadà ocult que l’ens ha dut a terme durant el 2022, el 80,6% de les sol·licituds van obtenir resposta, un increment lleugerament superior al de l’exercici anterior, en què el percentatge va ser del 79,9%.
L’any passat la institució va fer una prova pilot d’avaluació individual de 188 administracions. Aquest procés va permetre obtenir una sèrie de resultats i comparar-los amb els d’altres administracions del mateix nivell, la qual cosa va servir d’estímul per introduir millores. Aquests bons resultats han fet repetir l’experiència i ampliar un 73,9 % els subjectes avaluats, que ja han estat 327.
El Síndic destaca que partir dels seus informes l’Administració Oberta de Catalunya (AOC) han millorat els seus serveis. És el cas del formulari de sol·licitud electrònica d’accés a la informació pública (SAIP) que fan servir moltes administracions: en una primera versió d’aquest formulari, el “motiu de la sol·licitud” no era un camp opcional, aspecte que fou corregit a finals de 2021. Una altra recomanació del Síndic que ha estat atesa per l’AOC en el mateix formulari és la possibilitat de distingir entre forma o suport de lliurament de la informació.
Des del punt de vista metodològic s’ha seguit el model anterior. Per a l’avaluació de la publicitat activa s’han analitzat tots els portals de transparència del conjunt d’administracions i ens obligats a publicar informació.
Pel que fa a l’avaluació de l’accés a la informació pública, s’han utilitzat les dades aportades per les administracions i les del test del sol·licitant ocult (TSO), una sol·licitud anònima feta des de la institució per conèixer com es fa la tramitació i si es compleix amb la legalitat.
Podeu consultar totes les dades de l’Informe anual sobre transparència, accés a la informació pública i bon govern a la infografia