Indicadors sobre les factures a e.FACT (juliol 2023)
La llei de 25/2013, de 27 de setembre d’impuls de la factura electrònica i creació del registre comptable de factures, estableix que tots els proveïdors de béns i serveis podran emetre factura electrònica a les administracions públiques a partir del 15/gener/2015, essent obligatori per a determinats subjectes, així com la seva presentació a través del punt d’entrada corresponent. A tal efecte, l’Acord de Govern 151/2014, d’11 de novembre, declarava el servei d’e.FACT Punt General d’entrada de factures electròniques de Catalunya.
Per dinamitzar l’ús correcte de Punt General d’Entrada de Factura, la gestió de la qualitat del servei i donar compliment a la Llei 25/2013, de 27 de desembre, d’Impuls de la factura electrònica, es duen a terme anàlisis de les factures amb periodicitat mensual i anual. En aquesta ocasió, us fem arribar els resultats obtinguts en l’anàlisi de les factures corresponents al mes de juliol del 2023.
Durant aquest període hi consten:
379.919 registres de factures de 2.767 entitats
8.228.738 registres d’estat de factures
L’anàlisi realitzada ha pres en consideració els següents àmbits d’actuació:
3.113 entitats de la Generalitat de Catalunya
1.584 entitats de les administracions locals
8 universitats
D’acord amb la resolució de 10 d’octubre de 2014, de la Secretaría de Estado de Administraciones Públicas y de la Secretaría de Estado de Presupuestos y Gastos, per la qual s’estableixen les condicions tècniques normalitzades del punt general d’entrada de factures electròniques, i tal com indica l’Ordre ECO/306/2015, de 23 de setembre, que regula el procediment de tramitació i anotació de les factures en el Registre comptable de factures en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i el seu sector públic, els estats de tramitació de les factures que les oficines comptables han de comunicar, són:
Registrada en RCF
Comptabilitzada l’obligació de pagament
Pagada (és un estat finalista*)
Rebutjada (és un estat finalista*)
L’estat “REGISTRADA” al registre administratiu de l’ens (estat obligatori), no el retorna l’ens a la plataforma e.FACT, sinó que és l’e.FACT el que el fa automàticament.
Estats obligatoris d’una factura:
Amb referència a la tramitació de les factures, hem identificat els següents indicadors:
Factures sense informar estats finalistes (PAGADA i REBUTJADA) durant un període de com a mínim 90 dies després del seu registre al registre de l’ens: 113.540 factures (29,85%), que corresponen a 1.743 entitats, de les quals:
62.060 factures corresponen a 555 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya (majoritàriament escoles)
37.500 factures corresponen a 1.148 entitats de l’àmbit de les administracions locals
13.625 factures corresponen a 7 entitats d’Universitats
Factures que només tenen l’estat REGISTRADA i finalistes: 19.959 factures (3,41%), que corresponen a 588 entitats, de les quals:
11 factures corresponen a 4 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya
12.281 factures corresponen a 570 entitats de l’àmbit de les administracions locals
559 factures corresponen a 6 entitats d’Universitats
Factures que un cop han informat l’estat PAGADA, han continuat informant altres estats: 197 factures (0,09%), corresponents a 24 entitats, de les quals:
108 factures corresponen a 7 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya (majoritàriamentescoles)
70 factures corresponen a 14 entitats de l’àmbit de les administracions locals
16 factures corresponen a 2 entitats del grup d’Universitats
Factures que un cop han informat l’estat PAGADA, han informat l’estat REBUTJADA: 20 factures (0,01%), corresponents a 9 entitats, s’han tramitat informant l’estat Rebutjada després de l’estat Pagada, de les quals:
5 factures corresponen a 4 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya (majoritàriament escoles)
9 factures corresponen a 3 entitats de l’àmbit de les administracions locals
3 factures corresponen a 1 entitat d’Universitats
Factures que han informat l’estat PAGADA, però no han informat cap dels estats obligatoris previs: 75.084 factures (32,74%), d’un total de 229.313 factures, que corresponen a 451 entitats, de les quals:
34.774 factures corresponen a 80 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya
37.498 factures corresponen a 352 entitats de l’àmbit de les administracions locals
2.251 factures corresponen a 2 entitats d’Universitats
Factures que han informat l’estat REBUTJADA, però no han informat cap dels estats obligatoris previs: 37.081 factures (99,17%), d’un total de 37.391 factures, corresponents a 1.296 entitats, de les quals:
14.764 factures corresponen a 245 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya (majoritàriament escoles)
18.708 factures corresponen a 1.011 entitats de l’àmbit de les administracions locals
2.493 factures corresponen a 8 entitats d’Universitats
Factures que han informat de l’estat REBUTJADA immediatament després de l’estat COMPTABILITZADA L’OBLIGACIÓ DE PAGAMENT: 115 factures (0,31%), que corresponen a 39 entitats, de les quals:
64 factures corresponen a 18 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya (majoritàriament escoles)
51 factures corresponen a 21 entitats de l’àmbit de les administracions locals
0 factures corresponen a 0 entitats d’Universitats
Factures que no informen mai del número RCF amb l’estat REGISTRADA EN RCF: 225.433 factures (81,95%), que corresponen a 1.880 entitats, de les quals:
105.403 factures corresponen a 1.100 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya (majoritàriament escoles)
111.440 factures corresponen a 728 entitats de l’àmbit de les administracions locals
6.299 factures corresponen a 2 entitats d’Universitats
** Cal tenir en compte que la data que s’informa en el canvi d’estat de la factura, pot no coincidir amb la data real en què es realitza l’acció del canvi d’estat.
** Actualment, hi ha 9 ajuntaments que no estan adherits al servei eFACT.