Indicadors sobre les factures a e-FACT (agost 2023)
La llei de 25/2013, de 27 de setembre d’impuls de la factura electrònica i creació del registre comptable de factures, estableix que tots els proveïdors de béns i serveis podran emetre factura electrònica a les administracions públiques a partir del 15/gener/2015, essent obligatori per a determinats subjectes, així com la seva presentació a través del punt d’entrada corresponent. A tal efecte, l’Acord de Govern 151/2014, d’11 de novembre, declarava el servei d’e-FACT Punt General d’entrada de factures electròniques de Catalunya.
Per dinamitzar l’ús correcte de Punt General d’Entrada de Factura, la gestió de la qualitat del servei i donar compliment a la Llei 25/2013, de 27 de desembre, d’Impuls de la factura electrònica, es duen a terme anàlisis de les factures amb periodicitat mensual i anual. En aquesta ocasió, us fem arribar els resultats obtinguts en l’anàlisi de les factures corresponents al mes d’agost del 2023.
Durant aquest període hi consten:
1.436.043 registres de factures de 3.215 entitats
8.417.104 registres d’estat de factures
L’anàlisi elaborada ha pres en consideració els següents àmbits d’actuació:
3.113 entitats de la Generalitat de Catalunya
1.584 entitats de les administracions locals
8 universitats
D’acord amb la resolució de 10 d’octubre de 2014, de la Secretaría de Estado de Administraciones Públicas y de la Secretaría de Estado de Presupuestos y Gastos, per la qual s’estableixen les condicions tècniques normalitzades del punt general d’entrada de factures electròniques, i tal com indica l’Ordre ECO/306/2015, de 23 de setembre, que regula el procediment de tramitació i anotació de les factures en el Registre comptable de factures en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i el seu sector públic, els estats de tramitació de les factures que les oficines comptables han de comunicar, són:
Registrada en RCF
Comptabilitzada l’obligació de pagament
Pagada (és un estat finalista*)
Rebutjada (és un estat finalista*)
L’estat “REGISTRADA” al registre administratiu de l’ens (estat obligatori), no el retorna l’ens a la plataforma e-FACT, sinó que és l’e-FACT el que el fa automàticament.
Estats obligatoris d’una factura:
Amb referència a la tramitació de les factures, hem identificat els següents indicadors:
Factures sense informar estats finalistes (PAGADA i REBUTJADA) durant un període de com a mínim 90 dies després del seu registre al registre de l’ens: 699.347 factures (48,63%), que corresponen a 2.961 entitats, de les quals:
344.685 factures corresponen a 1.413 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya (majoritàriament escoles)
299.589 factures corresponen a 1.444 entitats de l’àmbit de les administracions locals
51.069 factures corresponen a 7 entitats d’Universitats
Factures que només tenen l’estat REGISTRADA i finalistes: 39.204 factures (2,73%), que corresponen a $E26$ entitats, de les quals:
36 factures corresponen a 12 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya
36.430 factures corresponen a 765 entitats de l’àmbit de les administracions locals
2.310 factures corresponen a 6 entitats d’Universitats
Factures que un cop han informat l’estat PAGADA, han continuat informant altres estats: 373 factures (0,06%), corresponents a 50 entitats, de les quals:
97 factures corresponen a 20 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya (majoritàriamentescoles)
230 factures corresponen a 28 entitats de l’àmbit de les administracions locals
46 factures corresponen a 2 entitats del grup d’Universitats
Factures que un cop han informat l’estat PAGADA, han informat l’estat REBUTJADA: 22 factures (0,00%), corresponents a 18 entitats, s’han tramitat informant l’estat Rebutjada després de l’estat Pagada, de les quals:
18 factures corresponen a 15 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya (majoritàriament escoles)
4 factures corresponen a 3 entitats de l’àmbit de les administracions locals
0 factures corresponen a 0 entitats d’Universitats
Factures que han informat l’estat PAGADA, però no han informat cap dels estats obligatoris previs: 205.517 factures (34,65%), d’un total de 593.180 factures, que corresponen a 515 entitats, de les quals:
99.160 factures corresponen a 89 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya
98.791 factures corresponen a 404 entitats de l’àmbit de les administracions locals
5.708 factures corresponen a 2 entitats d’Universitats
Factures que han informat l’estat REBUTJADA, però no han informat cap dels estats obligatoris previs: 143.966 factures (99,41%), d’un total de 144.820 factures, corresponents a 1.731 entitats, de les quals:
63.033 factures corresponen a 409 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya (majoritàriament escoles)
67.471 factures corresponen a 1.258 entitats de l’àmbit de les administracions locals
9.344 factures corresponen a 8 entitats d’Universitats
Factures que han informat de l’estat REBUTJADA immediatament després de l’estat COMPTABILITZADA L’OBLIGACIÓ DE PAGAMENT: 323 factures (0,22%), que corresponen a 112 entitats, de les quals:
200 factures corresponen a 33 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya (majoritàriament escoles)
123 factures corresponen a 79 entitats de l’àmbit de les administracions locals
0 factures corresponen a 0 entitats d’Universitats
Factures que no informen mai del número RCF amb l’estat REGISTRADA EN RCF: 836.080 factures (81,67%), que corresponen a 2.295 entitats, de les quals:
398.723 factures corresponen a 1.464 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya (majoritàriament escoles)
406.807 factures corresponen a 741 entitats de l’àmbit de les administracions locals
21.035 factures corresponen a 3 entitats d’Universitats
** Cal tenir en compte que la data que s’informa en el canvi d’estat de la factura, pot no coincidir amb la data real en què es realitza l’acció del canvi d’estat.
** Actualment, hi ha 9 ajuntaments que no estan adherits al servei eFACT.