- Innovació
Viladecans millora la gestió de les incidències gràcies a la intel·ligència artificial: DigiCanvis
L’Ajuntament d’Aitona ofereix un servei pioner en l’atenció social basat en rellotges de teleassistència avançada, amb la finalitat d’ajudar les persones grans, amb discapacitat o dependència perquè puguin viure al seu domicili amb seguretat i reduint el risc d’aïllament.
El rellotge de teleassistència avançada permet a les persones usuàries poder alertar algun familiar i parlar-hi, en cas de trobar-se malament o si tenen alguna incidència. El dispositiu també és capaç de detectar una situació de risc, com una possible caiguda o una alteració en el pols, gràcies a un sistema de sensors que fan el seguiment de l’activitat i l’estat de salut de la persona. Davant una alarma, el sistema activa automàticament un protocol de trucada als familiars o als serveis socials municipals.
El servei és una aposta per l’atenció preventiva i fomenta un model assistencial proactiu i de col·laboració familiar, mentre que el model de teleassistència tradicional, amb el penjoll del botó vermell, funciona de manera únicament reactiva.
Aquesta solució està documentada a l’Observatori dels DigiCanvis com a iniciativa innovadora de l’administració local.
El sistema consta del rellotge de teleassistència amb mans lliures, una sèrie de sensors que s’instal·len a la llar i una aplicació per al mòbil. El rellotge funciona de forma autònoma amb la seva pròpia targeta de veu i dades.
El dispositiu és capaç de detectar caigudes, inactivitat inusual, pols anòmal, desorientació per gent amb deteriorament cognitiu o Alzheimer, entre altres anomalies. En cas de situació de risc, s’activa un protocol de trucada per localitzar al primer familiar disponible en menys de 24 segons de mitjana, i permet que parlin amb la persona a través del rellotge amb mans lliures. Mitjançant GPS i wifi també permet saber la ubicació de la persona, amb avís d’arribada a llocs habituals i trucada telefònica automàtica si es perd.
L’Ajuntament d’Aitona ha iniciat el servei amb un total de 40 rellotges de teleassistència per a veïns i veïnes més grans de 70 anys i que viuen sols o en parella però sense fills. L’adopció del servei ha estat excel·lent i l’ajuntament aposta per oferir properament un servei universal per a les persones majors de 65 anys.
Podeu conèixer els aspectes clau a tenir en compte per replicar aquesta iniciativa a la fitxa Servei de rellotges de teleassistència avançada.
Recopila iniciatives innovadores i bones pràctiques (DigiCanvis) que s’han implantat amb èxit a ajuntaments de Catalunya i que són una font d’inspiració per a la resta d’ens.
Si heu implantat un projecte de transformació digital amb èxit o teniu una experiència pilot, compartiu-la!