- Administració oberta
L’AOC participa en la cimera mundial de governs digitals al Canadà
La Síndica ha demanat a totes les administracions de Catalunya que atenguin a les persones usuàries de les oficines d’atenció i de registre sense limitacions ni subjeccions a l’obtenció de cita prèvia. En aquest sentit, demana que la via electrònica no sigui l’únic canal per obtenir una cita prèvia per accedir a les oficines d’atenció ciutadana i que s’habilitin altres canals alternatius (presencials, telefònics, etc.).
La Síndica considera que la cita prèvia pot ser una via preferent d’atenció a les persones però no un requisit absolut. A més, proposa l’habilitació de mecanismes d’acompanyament i suport a les persones que voluntàriament utilitzen la via electrònica però tenen dificultats amb les tecnologies.
La progressiva digitalització dels processos i les actuacions de les administracions catalanes s’ha generalitzat des de l’esclat de la pandèmia. En aquell context de restriccions, la cita prèvia va esdevenir un mecanisme per modular l’atenció personal.
Actualment ja no és necessari continuar amb les restriccions sobre la presencialitat i és per això que, tot i que la cita prèvia pot ser una via preferent d’atenció a les persones, cal replantejar l’aplicació d’aquest mecanisme, per evitar que la cita prèvia electrònica sigui un requisit inexcusable que comprometi el dret de les persones a accedir a les oficines d’atenció ciutadana o al registre quan ho necessitin.
La síndica recorda que d’acord amb la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les persones físiques, amb caràcter general, no estan obligades a relacionar-se amb les administracions per via electrònica. Per tant, l’Administració ha de garantir l’atenció presencial, com a mínim, per a aquest col·lectiu. A més, dins d’aquest col·lectiu hi ha persones vulnerables per la seva situació personal o social i persones grans, i les administracions han de vetllar especialment pels seus drets. Altrament, se’ls poden generar greus perjudicis perquè se’ls obstaculitza l’accés a serveis i prestacions.
Podeu ampliar informació a la Resolució de l’expedient AO-00164/2022 relativa a la cita prèvia com a
requisit per ser atès a les administracions catalanes.