- Administració oberta
- Notificació electrònica
El web e-NOTUM obté la certificació d’accessibilitat
El Govern ha aprovat el DECRET 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d’accés a la informació pública que té com a finalitat garantir una implementació més homogènia, efectiva i exhaustiva de la Llei 19/2014 de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
La normativa clarifica conceptes jurídics i resol dubtes interpretatius aprofitant la valuosa experiència adquirida per les administracions públiques de Catalunya en l’aplicació de la Llei al llarg dels darrers sis anys.
La Llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern té dos grans objectius: la regulació de la transparència en l’activitat pública i la regulació de l’accés de la ciutadania a la informació pública. S’entén la informació pública com l’obligació de l’Administració de facilitar la informació de dades i continguts sobre la seva organització, funcionament, presa de decisions i gestió de recursos públics, i en general tota aquella informació de què disposa per raó de la seva activitat.
El compliment de les obligacions de transparència i les de bon govern i l’exercici del dret d’accés han d’afavorir la millora de la qualitat democràtica en el funcionament de les administracions públiques de Catalunya.
El Decret aporta, doncs, claredat, matisos i concrecions a una Llei molt àmplia per facilitar-ne l’aplicació. Entre d’altres, desenvolupa tres àmbits de gran interès per a tots aquells que gestionen l’exercici de la transparència: qui ha de publicar informació, com cal publicar-la i com cal tramitar les sol·licituds d’accés a la informació pública.
Durant el procés d’elaboració del Decret hi ha hagut molta participació i col·laboració. Cal destacar el treball i aportacions del Grup de Transparència Local de la Xarxa de Governs Locals de Catalunya. D’altra banda, s’ha tingut molt en compte la tasca desenvolupada per la Comissió Interdepartamental de Transparència i Govern Obert i per la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública que han anat desenvolupant criteris interpretatius i doctrina al llarg d’aquests sis anys d’aplicació de la Llei de Transparència.
Amb l’aprovació del Decret, el Govern dona compliment a la Resolució 821/XII del Parlament de Catalunya sobre la necessitat d’aprovar el reglament de desplegament de la Llei 19/2014, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
Des de la Xarxa de Governs Transparents treballarem per anar portant a la pràctica els diferents elements i criteris que el nou Decret inclou, tant des del punt de vista d’actualitzacions jurídiques i organitzatives a les diferents fitxes del ítems, com també identificant, prioritzant i incorporant els potencials canvis i millores que siguin necessaris al Portal de Transparència que des de l’AOC us oferim. En properes entrades us mantindrem informats de l’estat i l’evolució dels treballs.