- Administració oberta
El nombre de persones que fan ús dels serveis digitals es quadruplica des de la pandèmia
El dia 6 de juliol al CosmoCaixa de Barcelona es va celebrar la “Jornada sobre e-Administració: la notificació electrònica: una mesura per a l’eficiència en temps de crisi” que tenia com a objectius abordar els requeriments jurídics per a la seva utilització i explicar alguns casos rellevants d’ús a les administracions catalanes, així com les principals funcionalitats i novetats del servei de notificacions electròniques e-NOTUM que des del Consorci AOC s’ofereix al sector públic català.
L’acte, inaugurat pel vicepresident de Localret, Gonçal Serrate, es va obrir amb la ponència del secretari general de l’Ajuntament de Tarragona, Joan Anton Font, que va exposar la vessant jurídica de la notificació electrònica. El secretari va destacar les dificultats pràctiques a les que s’enfronten els ens locals a l’hora d’adaptar els seus tràmits i procediments a les exigències de la llei. En aquest sentit, Font va recordar el comentari d’un alcalde que deia “fem lleis de rics per a paladars de pobres”. No obstant això, també es va mostrar crític en la utilització abusiva de les “les disponibilitats pressupostàries”per tal d’evitar la implantació de l’administració electrònica. En aquest sentit, va recordar la possibilitat d’imposar mitjançant reglament, a les persones jurídiques o a determinats col·lectius que tinguin garantit l’accés i disponibilitat als mitjans tecnològics, l’obligatorietat de comunicar-se amb les administracions exclusivament per mitjans electrònics.
Finalment, va criticar que la legislació catalana exigeixi el consentiment exprés per a la notificació electrònica ja que ho considera poc àgil i, en aquest sentit, va apostar per una modificació d’aquesta exigència. “El consentiment exprés de la legislació catalana ens mata”, va arribar a afirmar Font, mentre animava als ens locals a incorporar la notificació electrònica ja que, a banda de l’obligatorietat legal, implica una major eficiència i estalvi de costos.
Seguidament, el cap del servei de notificacions electròniques del Consorci AOC (e-NOTUM), Carles Ferrer, va realitzar una explicació genèrica d’aquest servei, exposant el seu funcionament, els principals usuaris i indicadors d’activitat, amb un detall a les darreres novetats incorporades fruit dels requeriments expressats pels usuaris.
Després de la pausa, es va inaugurar la taula rodona sobre casos d’ús, que va introduir i moderar Àlex Pèlach, director general de Processos i Administració Electrònica del Departament de Governació i Relacions Institucionals.
En primer lloc va intervenir la subdirectora general de Serveis del Servei Català de Trànsit (SCT), M. Lluïsa Mozota, qui va destacar que la notificació electrònica incrementa l’eficàcia del SCT ja que implica un 87% d’acceptacions en contraposició del 60% quan es fa en paper.
Per la seva banda el responsable de Qualitat del Departament d’Empresa i Ocupació, Jorge Azpilicueta, va destacar durant la seva intervenció la necessitat de crear un grup de treball multidisciplinar de la pròpia entitat per garantir l’èxit en l’ús de notificacions-e.
A continuació, el director d’Administració Electrònica de l’Ajuntament de Barcelona, Sergi Jérez, va presentar un dels arguments més contundents a favor de la notificació electrònica arguments més contundents a favor de la notificació electrònica: si l’Ajuntament de Barcelona emet tres milions de notificacions electròniques a l’any i una notificació electrònica suposa un estalvi de tres euros per notificació, l’estalvi es comptaria en nou milions d’euros.
Per acabar, el cap de l’Oficina d’Atenció al Ciutadà de l’Ajuntament de Granollers, Josep Pocurull, va donar una altra dada econòmica: l’ Ajuntament es va gastar 266.000 euros el 2010 només en cartes certificades. Segons Pocurull, el camí que cal seguir ara per avançar en l’Administració electrònica és continuar treballant en aquest sentit perquè els treballadors públics facin un ús intensiu de la notificació electrònica i que els ciutadans se’n beneficiïn.
La taula rodona es va cloure amb la resposta dels ponents d’alguns dubtes i comentaris dels assistents.
La cloenda va ser a càrrec de la presidenta del Consell de Col·legis Secretaris, Interventors i Tresorers d’Administració Local de Catalunya, Maria Petra Sáiz, qui va destacar que des de fa molts anys el seu col·lectiu aposta per les noves tecnologies i que la seva voluntat segueix sent la “d’avançar i col·laborar”. El director gerent del Consorci AOC, Joan A. Olivares, va agraïr l’àmplia participació i va emplaçar els assistents a usar aquest i la resta dels serveis del Consorci AOC.
Per veure els vídeos de la jornada podeu visitar el Canal del Consorci AOC a Youtube.