- Administració oberta
- Dades Obertes i Transparència
Catalunya lidera el rànquing de portals de dades obertes
VIA OBERTA posa a disposició de les administracions públiques que ho requereixin per al desenvolupament dels seus tràmits la informació dels registres civils en relació al naixement, matrimoni i defunció d’un ciutadà. El cedent de les dades és el Ministeri de Justícia, que ho fa a través de la Plataforma d’Intermediació del Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques.
Normalment les administracions públiques sol’liciten certificats de naixement per declarar la incapacitat d’un familiar, per fer la matrícula a un centre escolar o per separació del pares.
Pel que fa als certificats de matrimoni, normalment es requereix aquesta dada per celebrar un nou matrimoni, per accedir a la nacionalitat espanyola o per obtenir una pensió.
En el cas dels certificats de defunció, alguns casos d’ús són l’accés a una herència, l’obtenció de la pensió de viduïtat o el canvi de titularitat d’una propietat.
Només es podrà obtenir informació sobre inscripcions realitzades a partir de l’any 1950. Tots els registres estan informatitzats des de l’any 2009. De 1950 a 2008, es troben informatitzats el Registre Civil Central, els 431 registres civils principals i el 41% del registres civils delegats (Jutjats de Pau). S’estima que a finals de 2013 estaran informatitzats la resta de jutjats de pau.
L’accés a les dades es realitzarà de manera electrònica mitjançant VIA OBERTA.