- Administració oberta
El nombre de persones que fan ús dels serveis digitals es quadruplica des de la pandèmia
El catedràtic de Dret Administratiu de la Universitat Carlos III de Madrid, Tomás de la Quadra-Salcedo, va inaugurar el dia 18 de novembre a les 13.00 hores les V Jornades de Signatura Electrònica. L’exministre d’Administració Territorial i de Justícia va reflexionar sobre el dret dels ciutadans a accedir electrònicament als serveis públics. Un dret que reconeix la Llei 11/2007, que entra en vigor el gener de 2010.
Tomás de la Quadra-Salcedo va destacar la importància del reconeixement del dret dels ciutadans a accedir als serveis públics per mitjans electrònics com ‘la primera pedra’ cap a una e-Administració que permeti la consulta dia a dia dels ciutadans sobre qualsevol tema que els preocupi. Una facilitat d’accés que derivarà en una Administració més transparent i a un coneixement millor de la societat. Tomás de la Quadra-Salcedo va recalcar que l’accés electrònic dels ciutadans va més enllà de ‘qüestions tècniques’, ja que l’objectiu final és arribar a quotes superiors de democràcia.
El dret del ciutadà a consultar una Administració disponible les 24 hores del dia i els set dies de la setmana suposa, segons va continuar explicant el catedràtic, una ‘aposta per allò subjectiu’. Un canvi ‘transcendental’ respecte a la situació anterior que comporta posar en mans del ciutadà l’exercici d’accedir als serveis públics. Un dels punts claus de la Llei és el dret del ciutadà a no aportar documents que ja estiguin en poder de l’Administració, fet que obliga a les diferents administracions a compartir documents.
De la Quadra-Salcedo va argumentar que a partir de l’u de gener de 2010, quan la Llei 11/2007 entri en vigor, l’Administració haurà de posar-se al dia constantment per satisfer la demanda continua dels ciutadans. La ‘informació agregada’ als tràmits i documents gestionats electrònicament facilitarà també que l’Administració pugui proporcionar, de forma més àgil, dades com ara el nombre d’obres acabades o el nombre de delictes comesos.
D’aquesta manera, l’exministre va manifestar que per accedir electrònicament als serveis públics ha de generar-se un clima de confiança i seguretat que faci que els ciutadans optin pels mitjans electrònics com a via per relacionar-se amb l’Administració pública. Per fer-ho han de disposar d’una firma electrònica reconeguda que faciliten les diferents entitats de registre com l’Agència Catalana de Certificació – CATCert. Segons Tomás de la Quadra-Salcedo, l’ús de la signatura electrònica serà ‘molt més exigent’ que l’ús dels mitjans convencionals, ja que la Llei preveu tècniques avançades en identificació i autenticitat de les dades.