- Dades Obertes i Transparència
- Govern obert
S’incrementen en un 34 % les sol·licituds d’accés a la informació pública durant el 2023
El portal de transparència és una solució estàndard al territori amb més de 1280 portals disponibles, usada intensament al món local essent un referent d’us pel 95% d’ajuntaments de Catalunya.
El portal és el resultat d’un gran projecte de col·laboració interadministrativa a Catalunya, que s’engloba dins la Xarxa De Governs Oberts de Catalunya.
2015-2017
Després de diferents treballs de definició i modelització, durant l’any 2015 es va posar disposició un primer portal de transparència pel món local, per ajudar als ens a complir amb les obligacions de la llei 19/14 de transparència.
Aquest portal inicial presentava ja un model d’ítems estàndard, molts dels quals ja es trobaven disponibles com automàtics (pressupostos, actes de ple, convocatòries de personal…). Així doncs, els primers dos anys foren de consolidació del servei, anàlisi de més i millors automatitzacions, però sobretot de desplegament al territori.
Entrats ja a l’any 2017 es va fer un primer projecte de llenguatge clar i d’automatització de dades, treball va suposar ajustar totes les breus descripcions dels ítems de transparència (prop de 140), per a redactar-les des d’una òptica de llenguatge més planer.
Com a exemple d’aquests treballs es mostra a l’ítem de cartipàs municipal, on es pot apreciar la breu descripció que l’acompanya:
Imatge 1: detall l’ítem de “Cartipàs: organització política” amb la seva breu descripció
2018-2020
Entre 2018 i 2019, i més enllà d’anar ajustant els ítems disponibles (en quantitat i qualitat), ens vam focalitzar a automatitzar dades en origen (per a fomentar d’una forma senzilla i reeixida la publicitat activa, així com l’actualització dels portals). Es va poder avançar, per exemple en una primera automatització de dades associades a la contractació pública, els convenis de col·laboració o les subvencions i ajuts.
Ara bé, més enllà de les automatitzacions, vam seguir avançant en l’àmbit de l’anàlisi funcional de millores orientades a llenguatge planer, aspecte que ens va portar a l’any 2020 al desplegament de dos nous mòduls en aspectes d’organització política, i indicadors econòmics dels ajuntaments (àmbits de gran interès a nivell de consultes ciutadanes als portals de transparència).
A continuació mostrem imatges dels diferents treballs realitzats:
Imatge 2: detall de la portada d’un portal de transparència usant el mòdul d’organització política
Imatge 3: mostra d’un cartipàs municipal usant el mòdul d’organització política, amb el detall d’un alt càrrec (Alcalde)
Referent a indicadors econòmics també s’ha evolucionat en donar unes dades més clares, actualitzades i amb comparativa territorial, tal i com es pot observar en l’exemple següent:
Imatge 4: exemple de detall dels indicadors econòmics disponibles per un ens des de 2020. Cal només activar la visualització des de l’entorn d’edició.
Tots aquests treballs han suposat disposar d’un mòdul d’organització política així com d’indicadors econòmics, que faciliten mostrar les dades als portals de transparència d’una manera molt més clara, complerta, visual i sobretot estàndard al territori, fent un pas endavant a una estructura de taula, molt formal i amb poca grafia, que era el que es tenia fins aquell moment.
2021- 2023
Els primers dos anys després de la sortida dels nous mòduls (2021 i 2022) van passar especialment per als treballs de consolidació dels mateixos, així com cerca de noves automatitzacions en origen. Paral·lelament es va treballar intensament aspectes associats a la protecció de dades i permanència de les dades automàtiques als portals.
L’any 2023 es va avançar especialment en millores de llenguatge clar, orientat sobretot a millores d’ítems del portal, fent-los més clars, comprensibles i, en la mesura del possible amb gràfics dinàmics i dades automàtiques, per a potenciar-ne al mateix temps una millor actualització.
Exemples de les tasques portades a terme durant l’any 2023 son les noves gràfiques dinàmiques associades a contractació, subvencions o convenis de col·laboració, que van permetre substituir taules (tipus “excel”) per figures com les que a continuació es mostren:
Imatge 5: exemple de detall del contractes històrics disponibles per un ens en format gràfic dinàmic.
Durant l’any 2024 el llenguatge planer s’ha convertit en un element cabdal en el qual estem esmerçant molts esforços, alguns ja reeixits altres encara en treball, i que a continuació us compartim.
Així doncs, i més enllà de seguir impuls un “relat” a partir de models gràfics que ajuden a interpretar les dades, on per exemple estem treballant intensament per a poder reformular i millorar les dades de contractació, estem analitzant els diferents ítems de transparència per a fer-los més clars i més propers.
Concretament hem començat amb l’estudi dels grup d’ítems amb més impacte a nivell de visites ciutadanes, i n’estem fent un anàlisi profund de cadascun d’ells.
Des de reflexions sobre el propi nom de l’ítem (títol), canvis a la seva descripció breu, o fins i tot en la redacció dels continguts, tot apostant per la segona persona singular, perquè creiem que genera una sensació de més proximitat i el llenguatge és més directe i inequívoc.
En els treballs que estem duent a terme estem també apostant perquè el grau de concreció dels ítems vagi augmentant a partir del títol, el qual es consolida com el missatge més genèric. El títol ha de permetre una visió àmplia que redueixi la distància amb l’usuari, qui decidirà fins on vol aprofundir i el grau de complexitat que necessita. Veiem important anar del genèric al detall i d’allò interpretable a allò unívoc.
A tall d’exemple, per a l’ítem “Alts càrrecs, personal directiu i càrrecs eventuals” els treballs proposen minimitzar el títol a “Càrrecs i personal directiu”, per posteriorment aprofundir-hi més en la descripció breu. Parlar d’alts càrrecs o càrrecs eventuals introdueix de bon principi terminologia i conceptes habituals en el context administratiu però poc interioritzats per l’usuari general, fet que pot produir una distància excessiva a priori. En canvi, parlar de càrrecs i personal directiu permet traslladar els conceptes de qualsevol tipus d’empresa o organització, a entorns molt més transversals, aplicables al context laboral genèric i interioritzats per la població en general.
Totes aquestes propostes de millores sobre ítems existents als portal des de l’AOC es traslladaran durant el primer trimestre de 2025 al grup de treball de transparència de la Xarxa de governs Oberts de Catalunya, per a que es puguin debatre i, si s’arriba al consens per a implementar-les, anar realitzant les millores.
Esperem que amb totes aquestes millores, -que avançaran en paral·lel amb altres elements tècnics com el canvi d’arquitectura de la solució, o el desplegament d’assistents de cerca com un xatbot-, ens faciliti seguir millorant el portal, des d’una òptica del disseny, el llenguatge planer i la comunicació clara vers la ciutadania.