- Dades Obertes i Transparència
- Govern obert
S’incrementen en un 34 % les sol·licituds d’accés a la informació pública durant el 2023
La comunicació clara ha esdevingut un dels principis d’actuació de l’administració en la seva relació amb la ciutadania. Un dels criteris principals per al disseny dels serveis digitals és l’ús del llenguatge planer o, tal i com estableix el TERMCAT, fer servir un “estil d’escriptura simple i eficient que permet als lectors comprendre fàcilment el text escrit, que es basa en l’ús d’expressions concises i clares, una estructura lingüística ordenada i un bon disseny del document”.
D’aquesta manera, des de l’AOC treballem per fomentar aquesta comunicació clara i per fer-ho disposem de la figura d’un responsable d’experiència d’usuari (UX) que s’encarrega de garantir que els serveis digitals siguin fàcils de fer servir i entenedors.
Actualment l’ equip d’UX treballa en sistemes de disseny nous i integrals, que mica en mica es van desplegant en tot l’ecosistema de serveis que proveeix l’AOC. Alguns exemples d’aquestes treballs poden ser el nou EACAT, l’extranet de les administracions públiques catalanes, o el servei de notificacions electròniques e-NOTUM.
Aquesta tasca d’anàlisi UX i foment del llenguatge planer, també s’està treballant en dos serveis claus des de l’òptica de la ciutadania: el portal de transparència i el portal de tramitació electrònica e-TRAM, serveis que tenen impacte en la publicitat activa de la informació, i en les fitxes i formularis que una part important dels ajuntaments posa a disposició de la ciutadania per a tramitar electrònicament. A continuació us mostrem detalladament com s’està avançant en aspectes de llenguatge planer i comunicació clara en aquests dos serveis:
El foment de la comunicació clara i el llenguatge planer en l’àmbit de l’Administració pública es relaciona amb una cultura de servei a la ciutadania, de proximitat i de justícia, i en àmbits com el de la salut o el dret, és especialment rellevant.