- Notificació electrònica
El servei e-NOTUM finalitza la seva migració cap al núvol d’AWS
Tal com s’indica a l’article 41 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les notificacions s’han de practicar preferentment per mitjans electrònics i, en tot cas, quan l’interessat estigui obligat a rebre-les per aquesta via (persones jurídiques i algunes persones físiques).
Els interessats que no estiguin obligats a utilitzar el canal electrònic poden decidir i comunicar en qualsevol moment a l’Administració pública, si desitgen rebre les successives notificacions electrònicament (o bé, deixar de rebre-les).
Sense perjudici de l’anterior, l’article 42 de la mateixa Llei estableix que totes les notificacions que es practiquin en paper s’han de posar a disposició de l’interessat a la seu electrònica de l’Administració o organisme actuant perquè pugui accedir al seu contingut de manera voluntària. Per tant, totes les notificacions que es realitzin en paper, addicionalment s’han de realitzar en electrònic; es tracta de notificacions multicanal.
En aquest sentit, doncs, e-NOTUM permet articular de manera tècnica la realització de notificacions multicanal, i complir amb aquest precepte legal, amb el que es coneix com “notificació complementària”.
D’aquesta manera, si en gestionar una notificació (ja sigui via pantalles EACAT o via integració), s’indica que és complementària, e-NOTUM genera la notificació en electrònic i, de manera paral·lela l’organisme emissor ha de gestionar la notificació en paper (per al qual, e-NOTUM no obliga a informar de les dades de contacte del destinatari de la notificació).
Igualment, quan l’administració diposita a la seu electrònica una notificació complementària, i el ciutadà hi accedeix via portal de ciutadania, e-NOTUM li pregunta si vol canviar de canal de notificació per a aquell procediment i, per tant, permet recollir el seu consentiment. Així doncs, en cas que el ciutadà indiqui que vol canviar de canal, e-NOTUM li demana l’adreça de correu-e i/o el seu número de telèfon mòbil per a ser avisat en la propera notificació electrònica i es trasllada a l’administració emissora (complint d’aquesta manera amb allò que s’indica a la normativa). En canvi, si tria que no vol canviar de canal, es manté el paper com a canal preferent de notificació.
Pel que fa a les evidències d’accés, si la notificació es practica en electrònic, aquesta acceptació consta automàticament a les evidències e-NOTUM; si la notificació es practica en paper, l’organisme emissor ho ha d’indicar a e-NOTUM (sigui via pantalles EACAT o bé, via integració), per tal que s’incorpori a l’evidència.
A nivell procedimental, cal tenir present l’article 41.7 de la Llei 39/2015, segons el qual, en el cas de notificacions administratives multicanal es considera acceptada aquella que s’hagi produït en primer lloc, les evidències de la qual seran les que s’incorporaran a l’expedient administratiu, descartant les altres.
Podeu obtenir més informació a Com crear una notificació/comunicació?