Indicadors sobre les factures a e-FACT (octubre 2023)
La llei de 25/2013, de 27 de setembre d’impuls de la factura electrònica i creació del registre comptable de factures, estableix que tots els proveïdors de béns i serveis podran emetre factura electrònica a les administracions públiques a partir del 15/gener/2015, essent obligatori per a determinats subjectes, així com la seva presentació a través del punt d’entrada corresponent. A tal efecte, l’Acord de Govern 151/2014, d’11 de novembre, declarava el servei d’e.FACT Punt General d’entrada de factures electròniques de Catalunya.
Per dinamitzar l’ús correcte de Punt General d’Entrada de Factura, la gestió de la qualitat del servei i donar compliment a la Llei 25/2013, de 27 de desembre, d’Impuls de la factura electrònica, es duen a terme anàlisis de les factures amb periodicitat mensual i anual. En aquesta ocasió, us fem arribar els resultats obtinguts en l’anàlisi de les factures corresponents al mes d’octubre del 2023.
Durant aquest període hi consten:
401.094 registres de factures de 2.808 entitats
9.281.454 registres d’estat de factures
L’anàlisi realitzat ha pres en consideració els següents àmbits d’actuació:
3.113 entitats de la Generalitat de Catalunya
1.584 entitats de les administracions locals
8 universitats
D’acord amb la resolució de 10 d’octubre de 2014, de la Secretaría de Estado de Administraciones Públicas y de la Secretaría de Estado de Presupuestos y Gastos, per la qual s’estableixen les condicions tècniques normalitzades del punt general d’entrada de factures electròniques, i tal com indica l’Ordre ECO/306/2015, de 23 de setembre, que regula el procediment de tramitació i anotació de les factures en el Registre comptable de factures en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i el seu sector públic, els estats de tramitació de les factures que les oficines comptables han de comunicar, són:
Registrada en RCF
Comptabilitzada l’obligació de pagament
Pagada (és un estat finalista*)
Rebutjada (és un estat finalista*)
L’estat “REGISTRADA” al registre administratiu de l’ens (estat obligatori), no el retorna l’ens a la plataforma e.FACT, sinó que és l’e.FACT el que el fa automàticament.
Estats obligatoris d’una factura:
Amb referència a la tramitació de les factures, hem identificat els següents indicadors:
Factures sense informar estats finalistes (PAGADA i REBUTJADA) durant un període de com a mínim 90 dies després del seu registre al registre de l’ens: 103.716 factures (25,82%), que corresponen a 1.471 entitats, de les quals:
55.462 factures corresponen a 294 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya (majoritàriament escoles)
33.892 factures corresponen a 1.145 entitats de l’àmbit de les administracions locals
14.102 factures corresponen a 7 entitats d’Universitats
Factures que només tenen l’estat REGISTRADA i finalistes: 12.838 factures (3,20%), que corresponen a 635 entitats, de les quals:
10 factures corresponen a 3 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya
11.914 factures corresponen a 617 entitats de l’àmbit de les administracions locals
758 factures corresponen a 6 entitats d’Universitats
Factures que un cop han informat l’estat PAGADA, han continuat informant altres estats: 120 factures (0,05%), corresponents a 34 entitats, de les quals:
22 factures corresponen a 18 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya (majoritàriamentescoles)
69 factures corresponen a 13 entitats de l’àmbit de les administracions locals
24 factures corresponen a 1 entitat del grup d’Universitats
Factures que un cop han informat l’estat PAGADA, han informat l’estat REBUTJADA: 25 factures (0,01%), corresponents a 19 entitats, s’han tramitat informant l’estat Rebutjada després de l’estat Pagada, de les quals:
19 factures corresponen a 16 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya (majoritàriament escoles)
1 factures corresponen a 1 entitats de l’àmbit de les administracions locals
0 factures corresponen a 0 entitats d’Universitats
Factures que han informat l’estat PAGADA, però no han informat cap dels estats obligatoris previs: 85.223 factures (34,49%), d’un total de 247.119 factures, que corresponen a 477 entitats, de les quals:
43.004 factures corresponen a 86 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya
38.450 factures corresponen a 372 entitats de l’àmbit de les administracions locals
2.808 factures corresponen a 2 entitats d’Universitats
Factures que han informat l’estat REBUTJADA, però no han informat cap dels estats obligatoris previs: 50.731 factures (99,26%), d’un total de 51.111 factures, corresponents a 1.482 entitats, de les quals:
24.435 factures corresponen a 358 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya (majoritàriament escoles)
21.919 factures corresponen a 1.088 entitats de l’àmbit de les administracions locals
3.088 factures corresponen a 8 entitats d’Universitats
Factures que han informat de l’estat REBUTJADA immediatament després de l’estat COMPTABILITZADA L’OBLIGACIÓ DE PAGAMENT: 137 factures (0,27%), que corresponen a 71 entitats, de les quals:
89 factures corresponen a 29 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya (majoritàriament escoles)
48 factures corresponen a 42 entitats de l’àmbit de les administracions locals
0 factures corresponen a 0 entitats d’Universitats
Factures que no informen mai del número RCF amb l’estat REGISTRADA EN RCF: 232.057 factures (81,24%), que corresponen a 1.915 entitats, de les quals:
109.575 factures corresponen a 1.134 entitats de l’àmbit de la Generalitat de Catalunya (majoritàriament escoles)
113.460 factures corresponen a 734 entitats de l’àmbit de les administracions locals
6.589 factures corresponen a 2 entitats d’Universitats
** Cal tenir en compte que la data que s’informa en el canvi d’estat de la factura, pot no coincidir amb la data real en què es realitza l’acció del canvi d’estat.
** Actualment, hi ha 9 ajuntaments que no estan adherits al servei eFACT.