- Govern obert
- Innovació
Experiències dels Digicanvis que aprofiten la intel·ligència artificial en les administracions locals
El Govern ha aprovat la creació d’una Comissió d’Intel·ligència artificial i l’adopció de determinades mesures en matèria d’intel·ligència Artificial (IA), accions impulsades des del Departament de la Presidència, a través de la Secretaria de Telecomunicacions i Transformació Digital. Aquest acord dotarà l’Administració de la Generalitat i el seu sector públic d’un marc organitzatiu transversal per coordinar els diferents àmbits on s’ha d’aplicar la IA en la prestació dels serveis públics, s’emmarca en l’estratègia d’IA de la Unió Europea i dona continuïtat a l’Estratègia d’IA CATALONIA.AI, que es va posar en marxa el 2020.
Comissió d’IA: l’òrgan estratègic de coordinació, promoció i garant de l’aplicació dels sistemes d’IA en la prestació de serveis públics
La Comissió vetlla pel compliment normatiu, la protecció de dades personals i l’ús ètic dels sistemes d’IA, i pot elevar les qüestions ètiques que es plantegin al Comitè d’Ètica de les dades de la Generalitat de Catalunya, entre altres funcions.
Aquest organisme també es configura com el fòrum de debat on compartir coneixement i experiències d’implementació en aquest àmbit i establir els mecanismes de cooperació i coordinació entre els principals actors implicats en el desplegament de serveis d’IA. En aquest sentit, s’ha establert la participació de tots els departaments de la Generalitat i altres ens implicats en el desenvolupament tecnològic dels sistemes d’IA, com ara el Centre de Telecomunicació i Tecnologies de la Informació, el Consorci Administració Oberta de Catalunya o l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya.
Més enllà dels actors interns, s’obre la participació a altres agents externs experts en l’àmbit i a altres entitats o administracions públiques, per tal que puguin participar i assessorar en les tasques d’aquesta Comissió.
Impuls del Registre de sistemes d’intel·ligència artificial
L’Acord de Govern ha adoptat també altres mesures en matèria d’intel·ligència artificial, com impulsar la creació del Registre de sistemes d’intel·ligència artificial de l’Administració de la Generalitat.
El Registre de sistemes d’IA és un instrument essencial de garantia en la supervisió prèvia a la posada en funcionament i ús dels sistemes d’intel·ligència artificial i té per objectiu integrar la informació tècnica i funcional relativa als sistemes d’ús d’intel·ligència artificial i altres algorismes que empri l’Administració de la Generalitat en els seus serveis públics. Així mateix, el Registre garantirà la transparència algorítmica dels sistemes emprats per a la prestació dels serveis públics en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat.
A més, es posa a disposició d’altres administracions públiques catalanes que en vulguin fer ús del Registre, d’acord amb el model d’administració digital de país que es fonamenta en la interoperabilitat i la reutilització dels serveis digitals.