- Dades Obertes i Transparència
- Govern obert
El llenguatge planer i la comunicació clara al portal de transparència: què hem fet i cap on anem
Quin és l’impacte de la corrupció, més enllà de la fuita econòmica? Es pot recuperar la confiança en aquelles institucions malmeses per l’abús? Com es poden reparar els altres efectes perversos? Què pot fer la ciutadania, individualment i col·lectiva, per lluitar contra la corrupció, i quins frens es troba a l’hora de denunciar?
Aquestes i altres qüestions van centrar el debat a la jornada que l’oficina Antifrau va organitzar el passat 15 de desembre amb motiu de la presentació del “Baròmetre 2022 sobre la corrupció a Catalunya, percepcions i actituds de la ciutadania”, així com de la celebració del Dia internacional de la lluita contra la corrupció.
A la jornada, hi van participar la presidenta de l’Observatori Ciutadà contra la corrupció, Itziar González, el director del Centre d’Estudis d’Opinió, Jordi Muñoz i la professora de criminologia de la Universitat Autònoma de Barcelona, Daniela Gaddi.
A les ponències, es va destacar la importància del tractament dels mitjans de comunicació en relació a la corrupció. “Tenen un paper fonamental”, va asseverar Muñoz, “el contacte del gruix de la població amb la corrupció és indirecte a través de la informació que rep dels mitjans. Aquests, però, no són aliens perquè depenen de publicitat institucional o de l’atorgament de llicències, i prenen posicionaments polaritzats”. Gaddi va afegir que “els mitjans de comunicació han de donar visibilitat a com s’acompleix un acte restauratiu. El resultat de l’acord ha de ser públic i s’ha de difondre”. En aquest sentit, González va proposar poder disposar de presència mediàtica en els mitjans públics on poder parlar de la lluita contra la corrupció i visibilitzar el que està fent la ciutadania.