- Administració oberta
- Govern obert
- Tramitació electrònica
El llenguatge planer i la comunicació clara als serveis digitals que ofereix l’AOC: els casos del portal de transparència i l’e-TRAM
Des del passat 8 d’abril els portals de transparència compten amb dos nous mòduls que faciliten a la ciutadania millorar la visualització de l’organització política del Consistori i la interpretació d’indicadors de gestió econòmica dels ajuntaments.
Passades les primeres setmanes, el portal ja compta amb més d’una desena d’experiències molt interessants. Així doncs, aquesta és la primera de tres publicacions emb les què us ensenyarem alguns exemples d’aplicació pràctica del mòdul “Organització política del Consistori” tot esperant que us serveixin d’inspiració per avançar-hi.
Mòdul “Organització política del Consistori”
Amb l’activació d’aquest nou mòdul es millora la navegabilitat, usabilitat i qualitat de la informació dels portals de transparència. El mòdul es desplega a l’entorn de portada del portal de transparència i a la família d’Informació Institucional i organitzativa.
Desenvolupat amb la col·laboració de la Xarxa de Governs Transparents i el Laboratori de comunicació de la UAB (Segell Infoparticipa), aquest mòdul requereix que l’Ajuntament el parametritzi i l’activi.
A continuació, i mitjançant diferents exemples d’ajuntaments anirem mostrant resultats de les diferents parametritzacions començant per la pàgina principal del portal, i seguint pel conjunt dels ítems objecte de millora (cartipàs, òrgans de govern i funcions, grups polítics, càrrecs electes, directius i eventuals).
1. Pàgina principal del portal
Tots els ens que disposen del nou mòdul ”Organització política del Consistori” el tenen integrat just a sota de les famílies de transparència i també si s’entra al detall de la família d’Informació Institucional i organitzativa. Us deixem amb l’exemple del resultat per l’Ajuntament de Llagostera:
Facilita:
-Veure d’una forma molt clara la composició del consistori. Amb la possibilitat de remarcar qui ostenta l’Alcaldia (amb foto inclosa).
-Navegar pel detall de tota la informació de càrrecs electes, directius i eventual, així com conèixer l’estructura política municipal (cartipàs).
-Consultar les dades d’eleccions municipals (1979- 2019) i poder-les descarregar-les.
I quan obrim l’enllaç a l’històric d’eleccions es desplega d’una manera àgil i ràpida tota la informació des del primer ajuntament democràtic fins l’actualitat, i es pot descarregar en format dada oberta:
Podeu accedir al portal de Transparència de l’Ajuntament de Llagostera
2. Cartipàs municipal
Per als ajuntaments usuaris del portal de transparència el cartipàs municipal és un ítem automàtic que es nodreix de la font del CIDO (Diputació de Barcelona). Activant-lo podem obtenir automàticament l’enllaç a la publicació del cartipàs en diaris oficials.
Imatge de l’ítem cartipàs amb font automatitzada:
Tot i que aquesta informació és molt valuosa, -sobretot pel fet que podem disposar-ne de manera automàtica-, val a dir que fa és complexa la seva interpretació, sobretot per a la ciutadania.
Amb el nou mòdul “Organització política del Consistori” la informació és presenta molt més clara i entenedora, i sobretot la ciutadania pot disposar d’una “foto” actualitzada de l’organització municipal.
Aquest és l’exemple de l’Ajuntament de Castellar del Vallès (ens pilot en aquest projecte), què ha estructurat el cartipàs en diferents nivells:
Facilita:
-Gestionar una estructura de cartipàs fins a tres nivells. En aquest cas: àrees, regidories amb coordinació i regidories.
-Accedir al detall específic d’informació de cada regidoria.
-La interacció des de la regidoria amb la informació específica del càrrec electe.
La informació de detall de la regidoria permet consultar aspectes com el contacte, competències o horaris, i permet navegar fins al càrrec electe responsable de la mateixa i consultar-ne la seva fitxa:
Podeu consultar el detall del “Cartipàs: organització política” al portal de transparència de l’Ajuntament de Castellar del Vallès.
3. Alts càrrecs i càrrecs eventuals: perfil, dades de contacte, retribucions i activitats i béns
Per als ajuntaments usuaris del portal de transparència l’ítem “Alts càrrecs i càrrecs eventuals: perfil, dades de contacte, retribucions i activitats i béns” és un ítem manual que permet estructurar la informació en format desplegable.
El nou mòdul ha fet un pas endavant i s’ha millorat la visualització i la seva relació amb altres ítems, com per exemple els grups municipals. També hem posat molt èmfasis en la possibilitat d’incorporar tot aquell personal directiu o eventual.
Un gran exemple dels treballs de parametrització d’aquest ítem és el que ha fet l’Ajuntament de Castelldefels:
Facilita:
-Veure ràpidament la informació dels electes segons Grup municipal.
-Accedir al detall específic d’informació de cada electe.
-Conèixer la informació publicada del personal directiu i eventual.
Castelldefels ha descrit de manera acurada el perfil dels electes i de tot el personal directiu i eventual. Entrant a la descripció detallada (per exemple de l’Alcaldessa) s’inclouen aspectes com l’agenda pública, la declaració d’activitats i béns, les resolucions relatives a les declaracions d’activitats, patrimonials i d’interessos dels alts càrrecs, les retribucions… O el seu currículum professional i polític.
Podeu consultar-ne el detall de “Alts càrrecs i càrrecs eventuals: perfil, dades de contacte, retribucions i activitats i béns” al portal de transparència de l’Ajuntament de Castelldefels.
I fins aquí la primera publicació (1/3), amb el detall d’experìencies municipals utilitzant els nous mòduls “Organització política del Consistori” i “Indicadors de gestió econòmica”. A la següent entrada coneixerem altres ajuntaments que han anat avançant en la parametrització dels ítems “Òrgans de govern i funcions” i els “Grups municipals”.
I per a tots aquells ajuntaments que tingueu interès en anar avançant us oferim el manual de configuració avançada del ítems d’organització política que, seguint-lo pas a pas, ho facilita.